Arbetsmiljö
Arbetsmiljö är en Elektrikernas viktigaste frågor att jobba med. Här kan du som är medlem eller förtroendevald hitta råd, stöd och information om arbetsmiljö och olika arbetsmiljöområden.
Din arbetsmiljö
Din arbetsmiljö är allt som har omkring dig på jobbet, till exempel dina verktyg eller maskiner eller kablar. Det kan även vara ljud, ljus och ventilation eller hur själva arbetet och dina arbetsuppgifter är. Arbetsmiljö handlar också om hur du mår och hur du trivs på jobbet – alltså om din psykosociala arbetsmiljö.
Systematiskt arbetsmiljöarbete – vad innebär det?
Alla arbetsgivare är skyldiga enligt svensk lag att bedriva ett systematiskt arbetsmiljöarbete, SAM. Ett systematiskt arbetsmiljöarbete innebär i praktiken att arbetsmiljön undersöks för att ta reda på vilka eventuella risker som finns på arbetsplatsen. Det kan till exempel ske genom skyddsronder, arbetsplatsträffar, utvecklingssamtal eller enkäter. När risker har identifierats ska de först åtgärdas och sedan ska man kontrollera att riskerna inte längre finns kvar.
Arbetsgivare ska skapa en bra arbetsmiljö för alla, så att ingen ska behöva råka ut för en olycka eller på sjuk på grund av sitt jobb. Arbetsmiljöarbetet på en arbetsplats ska vara organiserat och ständigt pågående, och det ska göras i samverkan med arbetsplatsens skyddsombud.
Det är alltid arbetsgivaren som är ytterst ansvarig för arbetsmiljön på en arbetsplats men du som är anställd har också ett ansvar genom att berätta om eventuella fel, brister eller risker som uppstår eller som du upptäcker.
Anställda ska ha kunskaper om risker i arbetet och hur de kan förebyggas, och chefer ska ha tillräcklig kunskap om arbetsmiljöarbete. Alla företag, oavsett storlek, ska ha en arbetsmiljöpolicy och arbetsmiljöarbetet ska dokumenteras.
Lär dig mer om arbetsmiljö
Här kan du läsa mer om olika arbetsmiljöområden och frågor som rör din arbetsmiljö:
Rapportera risk för olycka
Att rapportera risker för olyckor eller sjukdom är avgörande för en säker arbetsmiljö. Här kan du läsa om hur du gör:
Senast uppdaterat: 26 mars 2025
Relaterade ämnen
- Dålig arbetsmiljö – vad ska jag göra?Läs mer om vad du kan göra om du upplever att din och dina arbetskamraters arbetsmiljö är dålig eller om du upptäcker risker på arbetsplatsen.
- Rapportera risk för olyckaAtt rapportera risker för olyckor eller sjukdom är avgörande för en säker arbetsmiljö. Här kan du läsa om hur du rapporterar tillbud.
- ElsäkerhetAtt skapa elsäkerhet på jobbet är en livsviktig arbetsmiljöfråga. Genom att arbeta förebyggande med elsäkerhet kan du göra din och dina kollegors arbetsmiljö mer säker.