För att webbplatsen ska fungera bra för dig och för att samla in statistik som hjälper oss att förbättra den, använder vi kakor. Läs mer om hur vi hanterar kakor

Vi bygger om!

Just nu pågår en ombyggnation av vår webbplats. Vissa störningar kan därför förekomma.

Elektrikerna, länk till startsidan
En leende elektriker som håller i och tittar på en ritning

Arbetsmiljö

Genom att samverka med dina medarbetare kan du som är arbetsgivare skapa du en tryggare och mer säker arbetsplats. Här kan du som är arbetsgivare ta del av råd och information om arbetsmiljöarbetet.

Arbetsgivare är ytterst ansvarig för arbetsmiljön

Du som är arbetsgivare är alltid ytterst ansvarig för dina anställdas arbetsmiljö. Du har dessutom en skyldighet enligt svensk lag att bedriva ett så kallat systematiskt arbetsmiljöarbete, SAM.

Ett systematiskt arbetsmiljöarbete innebär i praktiken att arbetsmiljön undersöks för att ta reda på vilka eventuella risker som finns på arbetsplatsen. Det kan till exempel ske genom skyddsronder, arbetsplatsträffar, utvecklingssamtal eller enkäter. När risker har identifierats ska de först åtgärdas och sedan ska det sedan kontrolleras att riskerna inte längre finns kvar.

Arbetsgivare ska skapa en bra arbetsmiljö för alla, så att ingen ska behöva råka ut för en olycka eller på sjuk på grund av sitt jobb. Arbetsmiljöarbetet på en arbetsplats ska vara organiserat och ständigt pågående, och det ska göras i samverkan med arbetsplatsens skyddsombud.

 

Planering, genomförande och dokumentation

Det är viktigt att det systematiska arbetsmiljöarbetet är en självklar och naturlig del av verksamheten. Du ska planera, genomföra och dokumentera arbetsmiljöarbetet på ett sätt som förebygger olyckor och ohälsa.

 

Vad förväntas av mig som är arbetsgivare?

Du som är arbetsgivare har alltid det yttersta ansvaret för dina anställdas arbetsmiljö men du kan fördela och delegera uppgifter i arbetsmiljöarbetet.

Du som är arbetsgivare är dock skyldig att förvissa dig om att den som ska utföra ett jobb får tillräckliga instruktioner och verkligen lär sig arbetet. Dina anställda ska inte bara veta vilka risker som finns eller kan finnas, utan din personal ska också kunna undvika risker. 

 

Lär dig mer om arbetsmiljöarbete

Om du vill lära dig mer om hur du kan arbeta med arbetsmiljö finns det gott om möjligheter för dig att fördjupa dina kunskaper.

Du kan till exempel hitta information om arbetsmiljöarbete hos Arbetsmiljöverket, Elsäkerhetsverket och Prevent. 

Senast uppdaterat: 17 april 2025

Relaterade ämnen